صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
   مهندسی مخزن 2

مهندسی مخزن 2

بدیهی است با توجه به هزینه های قابل توجه توسعه یک میدان نفتی یا گازی تنها در صورتی یک میدان در مدار تولید قرار می گیرد که ذخیره هیدروکربنی آن از نظر اقتصادی قابل توجه باشد. در درس مهندسی مخزن 2 روشها و روابط مورد نیاز برای تخمین ذخیره درجای هیدروکربنی بر مبنای اطلاعات سنگ و سیال مخزن و یا اطلاعات تولیدی موجود در یک مخزن گازی یا نفتی ارائه می شود. شناخت مکانیزمهای مختلف تولیدی یک مخزن نیز و ویژگی های هر یک از این مکانیزم­ها نیز از دیگر مباحث مورد نیاز یک مهندس نفت است که در درس مهندسی مخزن 2 به آن پرداخته می شود. شناخت سفره های آبی و رفتار آنها نیز در بسیاری از مخازن حائز اهمیت است که مدلهای مختلفی برای پیش بینی رفتار آبده ها در این درس بررسی می شود. فرایند سیلابزنی با آب و آنالیز منحنی­های کاهشی دبی نیز معمولاً زیر مجموعه درس مهندسی مخزن 2 قلمداد می­شوند.

فصل 10 و 11 کتاب مهندسی مخزن طارق احمد بخش عمده ای از مطالب این درس را پوشش می دهد. برخی از فصول کتاب مهندسی مخزن Craft نیز بعنوان مرجع دیگر این درس شناخته می شود.

از آنجاییکه بخش عمده این درس بر مبنای روابط موازنه مواد می باشد و حل مسائل درسی آن مستلزم محاسبات طولانی و یا رسم نمودار می باشد سبک سوالات این درس در کنکور با سوالات تشریحی مطرح شده در درس تفاوت دارد. بنابراین آشنایی با نحوه طراحی سوالات و نحوه مطالعه صحیح این درس جهت کسب حداکثر موفقیت در کنکور ضروری می باشد.

دپارتمان راهیان نفت با بهره گیری از تجربه چند ساله و کارنامه درخشان خود با تألیف کتاب ویژه مهندسی مخزن 2 (جلد دوم) بستری فراهم نموده که داوطلبان عزیز دیگر نگران خاصی برای این درس احساس نکنند. از ویژگی های این کتاب این است که در عین حالی که  شامل تمامی مطالب مهم و مفهومی است دارای متنی ساده و روان بوده که مطالعه آن برای داوطلب کسل کننده نباشد. در موازی با این کتاب و سایر کتب، دپارتمان راهیان نفت با برگزاری کلاس های تکمیل کننده که در مدت زمانی کوتاه عموماً 3 الی 4 روزه با تدریس تمامی مطالب و مفاهیم و برطرف کردن ایرادات و مشکلات احتمالی داوطلبان عملا ً نگرانی برای داوطلبان عزیر باقی نخواهد گذاشت .امید است که با یاری خداوند گام دیگری در موفقیت شما عزیزان بر داریم.

 

مهندسی مخزن

 

 

راهیان نفت 

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت

موسسه آموزش عالی آزاد نگاره