صفحه اصلی
مهندسی نفت
کنکور ارشد
کلاسها و ویدیوهای آموزشی
آزمون‌ها
مشاوره
جوایز
سؤالات رایج
کتب
دانلود رایگان
سبد خرید
تماس با ما
   مهندسی اکتشاف

گرایش مهندسی اکشاف نفت

اکتشافات نفت حدود یکصد و پنجاه سال پیش آغاز شد، بدین صورت که در نقاطی که تراوش نفت در سطح زمین وجود داشت، عملیات حفاری به صورت پراکنده انجام می شد. درآغاز جستجو برای نفت،  غالبا تابع اتفاق و تصادف بود و صرفنظر از نقاطی که نفت به سطح زمین تراوش می کرد، در بسیاری از نقاط بدون وجود نشانه یا قرینه معتبری، چاه زده می شد که غالبا به نتیجه‌ای مثبت نمی رسید. جویندگان نفت با دشواری هایی روبرو هستند که اغلب دیگران کمتر با آن مواجه اند چرا که مدام در تکاپوی یافتن چیزی هستند که از نظر ناپیداست و چه بسا پس از تلاش و رنج فراوان چیزی بدست نیاوردند. امروزه عملیات اکتشاف نفت شکل کاملا علمی به خود گرفته ولی حتی با تکنولوژی مدرن و آزمودگی و کاردانی متخصصین منابع زیرزمینی و زمین شناسان، عملیات نفت جویی کماکان دستخوش شک و تردید است.

در بخش بالا دستی نفت، اولین مرحله برای دست یابی به نفت و بهره برداری از آن، اکتشاف مخازن نفتی است. هدف اصلی و اساسی از اکتشاف نفت عبارت است از یافتن نقاطی که احتمال می رود نفت در ساختارهای زمین شناسی زیرین آن محبوس شده باشد. در اکتشاف نفت، ابتدا با توجه به مطالعات سطحی (شامل مطالعات اولیه، روش های زمین شناسی، روش های ژئوفیزیکی و ژئوشیمی) نقطه اولیه انتخاب شده و سپس اقدام به حفاری اکتشافی و در نهایت با استفاده از روش های تحت الارضی اکتشاف که همزمان با حفاری اکتشافی یا بعد از آن انجام می شود، اطلاعات مورد نیاز را تکمیل می شود و سر انجام وجود یا عدم وجود مخزن، میزان ذخیره مخزن، اقتصادی بودن یا نبودن برداشت از مخزن و...  بررسی می شود.

از جمله مهمترین دروس این گرایش می‌توان به ژئوفيزيک، ‌ژئوشيمي،‌ ،‌ پتروفیزیک و چاه ‌پیمایی، زمين شناسي عمومی، زمین شناسی ساختمانی و زمين شناسي نفت اشاره کرد.

مهمترین نرم افزارهای این گرایش عبارتند از:

1- Petrel: نرم افزار صنعتی تحت ویندوز که بسیار کاربردی بوده و برای تفسیر لرزه ­ای تا ساخت مدل استاتیک مخزن استفاده می­شود.

2- Geolog: نرم­ افزار پتروفیریکی بسیار کاربردی که در پردازش و تفسیر نمودارهای درون­ چاهی استفاده می شود.

 

مهندسی اکتشاف

 

راهیان نفت

راهیان نفت

اولین دپارتمان تخصصی و جامع مهندسی نفت